Fullständiga köpvillkor
Leveranser och avbeställning
Trendrum (i dessa köpvillkor likställt med Trendrum AB, org nr 556719-1894, samt Trendrum.se) säljer och levererar enbart till Sverige. Trendrum levererar till hela Sverige, leveranser sker i samarbete med Schenker och DSV samt deras samarbetspartners.
Om du betalar med kreditkort har du möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen. Detta är perfekt om varan ska gå till någon tillfällig bostad eller sommarställe. Om du som privatperson handlar via faktura/delbetalning finns möjligheten ”annan leveransadress” även här. Du identifierar dig då via Bank ID för att få detta godkänt.
Vi erbjuder fri frakt på alla ordrar.
När du handlar hos Trendrum tillkommer alltid en expeditionsavgift för varje beställning. Expeditionsavgiften varierar och du hittar aktuellt specificerad expeditionsavgift i kassan till din beställning, där det står ”Expeditionsavgift”. Expeditionsavgiften debiteras bland annat med anledning av kostnader för framplockning, emballering, lastning och leveranskontroll.
Större möbler skickas på träpall för att undkomma skador och ge bästa möjliga hantering vid transport. Pallen tillfaller kunden vid leverans och kostar inget extra. Trendrum är betalningsansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpvillkor.
Ifall du inte har möjlighet att ta emot godset på de tider som fraktbolaget föreslår kan du i vissa fall komma överens med oss om att vi lämnar en fullmakt för avställning av gods. Det avgörs från fall till fall om vi kan godkänna detta. Då ställs godset av vid leveransadressen utan att du kvitterar att du tagit emot det. Detta görs på egen risk. Trendrum frånskriver sig ansvaret för eventuella fraktskador eller borttappat gods om du väljer att göra så. Om du behöver ändra leveransadress och detta meddelas oss efter att godset är skickat från vårt lager avgår en avgift på 375 kr.
Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att mottaga beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden kontaktat Trendrum och fått bekräftelse från Trendrum antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Trendrum.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via e-post så snart vi fått information om förseningen från vår leverantör. I de fall en försening skulle uppstå utgår en kompensation i form av ett presentkort. Observera vänligen att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga varor på din order. Om leveransförseningen meddelas god tid i förväg så utgår ingen kompensation. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med konsumentköplagen.
Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset så måste detta snarast meddelas fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren) så kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. För närvarande ligger denna avgift på 490 kr.
Om fraktbolaget inte får tag på dig för att boka leveransdag så går godset i retur, detta räknas då som ett ångrat köp och då är det du som kund som betalar returkostnaden. Expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mail för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst. Orderbekräftelsen innehåller information om leveranstidpunkt, totalpris med specificerat moms, de fullständiga (vid köptillfället aktuella) köpvillkoren och en länk till din orderstatussida där du alltid kan följa din order.
Betalning
- Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på vår webbplats trendrum.se samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
- Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.
- Villkor för Svea hittar du här Svea betallösningar.
Priser
Alla priser som visas på Trendrum är inklusive 25 % moms.
Beställning
När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Trendrum.se påbörjar fullgörandet av beställningen och blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför ditt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den leveranstid Trendrum.se anger i kassan. Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla på Trendrum.se.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Trendrum lider ekonomisk skada, polisanmäls. Trendrum reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser, tryckfel och slutförsäljning. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Trendrum att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks.
Vid köp av lampor och belysning
Vid köp av lampor och belysning ingår ej ljuskällan.
Reklamationsvillkor
Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor vid när du tar emot din leverans för att kontrollera att denna är riktig och felfri. När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst via e-post info@trendrum.se, telefon 044-590 70 06 alternativt genom vårt kontaktformulär på kontaktsidan. Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Defekta produkter som returneras till Trendrum bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Returen skall emballeras i originalkartongen samt genomskinlig packtejp. Om produkten och dess emballage återkommer till oss i ett sådant skick att vi inte kan sälja den vidare som en ny produkt så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag motsvarande värdeminskningen.
För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall fel ej kan påvisas utgår en avgift om 100:- + frakt tur och retur. Trendrum förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.
Produkterna på Trendrum inte är avsedda för offentligt eller kommersiellt bruk, såvida detta inte anges i produktbeskrivningen. Reklamationsrätten omfattar ej produkter som har använts i offentlig/kommersiell miljö där det ej har angetts i produktbeskrivningen.
På större delen av våra soffor samt sänggavlar har vi monterat ett transporttyg, det sitter på baksidan av sänggavlarna och på undersidan av sofforna. Tyget är enbart till för att skydda möbeln mot damm och smuts under själva transporten, av denna anledning är tyget inte tillverkat i ett slitstarkt material och kan lätt gå sönder. Om detta skulle inträffa så betraktas det inte som en giltig reklamation då det inte har någon praktisk funktion för möblerna.
Om en vara är transportskadad skall Trendrum kontaktas inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället räknas alltid som skälig tid. Privatkonsumenter har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Ångerrätt
Du som kund har rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Om du önskar att returnera en vara kontaktar du Trendrum inom 14 dagar från att du tagit emot varan, därefter kommer vi att skicka en retursedel till dig via post eller mail som du sedan klistrar på paketet. Är det skickat med hemleverans medföljer det ett telefonnummer så att du kan boka upphämtning med fraktbolaget, annars lämnar du in varan hos närmaste ombud. Vid retur av vara som inte gäller reklamation står du som kund själv för fraktkostnaden. Även expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp och ska betalas. Du ska ha påbörjat returen senast 14 dagar från att du har fått retursedlar från oss. Ifall du inte har möjlighet till detta så behöver du höra av dig till oss. Vi godkänner inte returer som lämnats in långt efter att vi skickat retursedlar. Aktuell kostnad för returfrakt är enligt nedan.
- Serviceombud: 249 SEK
- Hemleverans upp till 100 kg: 749 SEK
- Hemleverans över 100 kg: 1200 SEK
Du kan bland annat använda Konsumentverkets standardblankett för ångrat köp som du hittar här: Konsumentverkets ångerblankett
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor (se stycke "Begränsning av ångerrätten" nedan).
Verkan av utövad ångerrätt
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende produkter och eventuell kostnad för leverans ut till dig (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Kunden betalar för returfrakt.
Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Trendrum.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.
Vid retur av hygienprodukter såsom sängar, bäddmadrasser, bäddset och handdukar kan du endast få full återbetalning om du returnerar i obruten förpackning. I annat fall förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för värdeminskningen vid återbetalning. I de flesta fall innebär detta ett avdrag på 100% av värdet, eftersom hygienprodukter i bruten förpackning inte går att sälja vidare till någon annan.
Begränsning av ångerrätten
Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara icke lagerförda soffor som produceras efter kundens önskemål gällande tygfärg, eller andra anpassningar på dessa produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. De produkter som inte omfattas av ångerrätten är markerade som "Tillverkningsvara" och de är även markerade i kassan för att du som konsument skall uppmärksamma undantagen innan du slutför ditt köp. Om du ändå skulle vara osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst.
När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att Trendrum påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
Återbetalning
Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Outhämtat paket
I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, debiteras vi en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället och tillbaka, samt en administrativ avgift. För att täcka upp för denna kostnad samt vår egen hanteringskostnad debiterar vi kunden för närvarande 150 kr per outhämtat paket, styckegods och pall.
Personuppgifter
När du besöker vår webbplats, köper våra varor eller tjänster eller kontaktar oss för information eller service samlar vi in och behandlar personuppgifter om dig. En personuppgifter är en uppgift som direkt eller indirekt kan identifiera en person. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsförordning.
Ändamål för behandling av personuppgifter
Ändamålen med vår lagring och behandling av dina personuppgifter innefattar att:
- Fullgöra våra åtagande gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, leverans, fakturering och tillhandahållande av support
- Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar
- Möjliggöra kundservice, såsom för att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter
- Skicka information till dig om våra varor och tjänster per post, e-post, SMS/MMS samt telefon
- Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben baserad på dina tidigare inköp eller användning av våra kanaler
- Bedöma vilka betalningsmetoder vi kan erbjuda dig, till exempel genom kreditbedömningar
- Utveckling av vårt kunderbjudande och funktioner genom analys av webbplatsens användning
- Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering
Laglig grund för behandling av personuppgifter
Vi baserar behandlingen av dina personuppgifter på ett antal lagliga grunder. Vissa personuppgifter behöver vi för att kunna fullgöra avtalet med dig som kund och ge dig den service som du kan förvänta dig. Vid genomförande av köp godkänner du att vi sparar denna information så länge du väljer att fortsätta vara kund till oss. Denna information innefattar:
- Namn, post- och fakturaadress
- Telefonnummer och e-postadress
- Betalningsuppgifter
- Personnummer eller organisationsnummer
- IP-adress och information om din användning av vår webbplats
Om du väljer att skicka e-post, chatta, ringa eller kontakta oss via kontaktformulär så kommer de uppgifter du anger samt avsändarinformation (e-postadress, telefonnummer, IP-nummer) att sparas för att göra det möjligt för oss att följa upp och svara på ditt ärende.
Om du väljer att skriva ett omdöme om våra produkter eller ladda upp en bild på någon av våra produkter kommer denna data (som kan innehålla personuppgifter om dig) och ditt namn samt e-postadress att sparas tills du kontaktar oss och ber oss radera denna data.
En del av den behandling av personuppgifter som vi utför baserar sig på en så kallad intresseavvägning. Detta gäller exempelvis den behandling vi utför av din postadress, e-postadress, cookies (du hittar mer information om hur vi behandlar cookies under länken "Om cookies") och ditt telefonnummer för att kunna skicka erbjudanden till dig om våra varor och tjänster via exempelvis e-post eller webben. Du kan när som helst välja att avsäga dig sådana utskick genom en länk eller anvisning i erbjudandemeddelandet eller genom att kontakta oss.
I vissa fall kan vi ha en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter. Detta gäller till exempel för den behandling av personuppgifter som vi utför för att kunna uppfylla bokföringslagens krav.
Källor till personuppgifter
Bortsett från de uppgifter du själv lämnar till oss, kan det beroende på betalningssätt eller leveransadress finnas andra källor (tredje part) som vi hämtar uppgifter från. Vid betalning med faktura hämtas uppgifter från ett kreditupplysningsföretag eller bank. Vi kan också komma att samla in uppgifter från offentlig data om din adress som försäkran om att vi fått rätt adress eller telefonnummer.
Delgivning av dina personuppgifter
Vi kommer att dela vissa av dina personuppgifter till distributionspartners för att kunna fullfölja och leverera en beställning. I de fall vi låter våra produktleverantörer genomföra leverans kommer denna data även att delges dessa. Viss data kan komma att delas med leverantörer av kort- och kommunikationstjänster, bolag inom vår bolagsgrupp samt andra samarbetspartners för att kunna fullfölja vårt åtagande mot dig som kund. Om du väljer att recensera eller ladda upp en bild på någon av våra produkter kan vi publicera och dela denna information på vår webbplats och andra kanaler som kontrolleras av oss. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Om du ansöker om en kredit vid köp av en vara eller tjänst kan dina uppgifter komma att lämnas ut till kreditupplysningsföretag. Vi kan komma att överföra dina personuppgifter till land utanför EU/EES, om någon av våra leverantörer eller samarbetspartners befinner sig där. Om personuppgifter överförs till något land utanför EU/EES, kommer vi vidta åtgärder för att se till att personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU/EES.
Dina rättigheter
Du har rätt att få ta del av dina personuppgifter och begära registerutdrag över hur vi behandlar din data och till vilka mottagare uppgifterna har eller ska lämnas ut. Skriftlig undertecknad begäran om detta skickas till personuppgiftsansvariges postadress.
Du har alltid rätt att få felaktiga eller missvisande personuppgifter rättade. Du har rätt att få personuppgifter raderade som inte längre är nödvändiga för dess ändamål (irrelevant data). Vi förbehåller oss dock rätten att behålla sådan data som vi enligt lag (exempelvis bokföringslagen) är ålagda att behålla, eller som vi enligt gällande avtal med dig måste behålla för fullgöra våra avtalsförpliktelser. Du har rätt till dataportabilitet, vilket betyder att du, under vissa förutsättningar, har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat och maskinläsbart format för dig att överlämna till en annan personuppgiftsansvarig. Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
Personuppgiftsansvarig är Trendrum AB.
Transportskadat gods
Om en vara från Trendrum skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas till Trendrum inom skälig tid från mottagandet. Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportbolaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.
Produktinformation
Trendrum förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Observera att bilderna på webbplatsen kan skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator.
Tygprover
Vi strävar efter att få bilderna av våra tyger så verklighetstrogna och rättvisande som möjligt. Hur en färg uppfattas på en datorskärm kan dock skifta beroende på skärmens inställningar. Innan beställning av klädd möbel rekommenderar vi därför att du beställer tygprover. Trendrum bistår gärna med tygprover för att du ska kunna se tyget i den miljö och det ljus som möbeln ska finnas i.
Samtliga produkter går att använda i Sverige.
Force Majeure
Trendrum.se skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpavtalet och erbjudas att häva köpet
Ägandesrättförbehåll
Alla varor förblir i Trendrums egendom tills dess full betalning erlagts.
Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se. Trendrum ingår ej avtal med kunder som är under 18 år, utan målsmans godkännande.
Tvist
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Om en tvist ej kan lösas i samförstånd med kundtjänst, så kan som kund välja att vända dig till Allmänna reklamationsnämnen (ARN) som du hittar på www.arn.se.
Du kan även välja att lämna klagomål online via EU-kommussionens plattform för medling i tvister. Denna hittar du här på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Klagomål inlämnade via denna plattform kommer gå vidare till den nationella tvistlösningsorganet som sedan försöker lösa tvisten i kontakt med kund och säljare.
Lagval
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Trendrum förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras. Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.
Frågor
Vid frågor kontakta kundtjänst via: info@trendrum.se